Om Gulf

Historien om Gulf i Danmark

Efter i en årrække at have været en fast bestanddel af det danske bybillede, forsvandt Gulf fra det danske marked tilbage i 1980´erne.
I 2007 vendte Gulf tilbage og tilbyder i dag en omfattende produktportefølje af smøremidler. Gulf smøremidler er kendetegnet ved høj kvalitet, der konstant udvikles til at møde de højeste industrielle standarder og OEM godkendelser.

Du kan få oplyst nærmeste forhandler ved at kontakte os eller ved at ringe til os på telefon 7010 2200.


Du kan kontakte os her

 

 

Historien om Gulf International

Der findes mange berømte logoer i denne verden, men ikke mange har en så ikonisk historie, som den runde orange skive med navnet Gulf skrevet i blåt.

Den 10. januar 1901 arbejdede to brødre på en boring på Spindletop nær Beaumont i Texas, USA. De brød igennem og fandt hvad der dengang var verden største oliefund. Man havde håbet på at kunne hente 50 tønder om dagen, men i stedet blev det til 80.000 tønder om dagen.

Et så stort oliefund betød, at en gruppe investorer gik sammen om at bygge et raffinaderi i Port Arthur ved den mexicanske gulf. I 1907 blev dette samarbejde grundstenen i et nyt firma og Gulf Oil Corporation så dagens lys. Navnet Gulf refererer til raffinaderiets placering.

Gulf Oil Corporation var det første olieselskab, der begyndte at sælge benzin som en mærkevare. Dette betød, at kunderne vidste, at produktet var af høj kvalitet og at det var det samme produkt hver gang de købte benzin. Gulf benzin blev dengang solgt i flasker eller fra pumper, der var mærket med navnet Gulf.

Gulf Oil Corporation spredte sig i de kommende år ud over hele verden i deres søgen efter nye oliefund. Man var med til at udvikle den sydamerikanske olieindustri i Colombia og Venezuela og i 1934 stiftedes et helt nyt selskab Kuwait Oil Company i samarbejde med BP.

Dette selskab skulle søge efter olie i Mellemøstens ørkensand og man fandt da også olie allerede i 1938, men på grund af Anden Verdenskrig kunne man ikke begynde at levere før i 1948.

Netop under Anden Verdenskrig var Gulf Oil Corporation på sit højeste og var verdens 4. største produktionsvirksomhed i verden.

Gulf Oil Corporation forsatte sin vej mod toppen igennem efterkrigsårene, og nåede hvad der skulle blive toppen for firmaet i midt 1970’erne.

I 1980 viste Gulf tegn på manglende styring. Aktieprisen var i bund og ingen af de mange værdifulde datterselskaber viste gode resultater.   

En fejlslagen aktiehandel med firmaet Citgo betød, at Citgo’s aktionærer lagde sag an mod Gulf og at de store investeringsbanker på Wall Street mistede tiltroen til firmaet.

I 1985 valgte Gulf at fusionere med Chevron, hvilket bragte stor debat og fik senatet til at foreslå lovgivning på området. Dette gik Reagan regeringen dog imod og da Chevron frasolgte en del benzinstationer og raffinaderier i det østlige USA, blev også monopoltilsynet stillet tilfredse.

Allerede i 1983 blev det tidligere BP og Gulf ejede Kuwait Petroleum Corporation ændret til Q8. I 1988 blev alle Gulf benzinstationer ændret til Q8.

I dag ejes Gulf i det meste af verden af Gulf Oil International, som er en del af det indiske firma Hinduja Group. Gulf Oil International har sit hovedkvarter i London, hvorfra man styrer den globale forretning.

I det London baserede hovedkontor kan Gulf Oil International kigge ud over et stort netværk af officielle repræsentanter og datterselskaber i mere end 100 lande verden over. 

Gulf Oil International sælger Gulf smøremidler gennem et globalt netværk af officielle forhandlere, joint ventures og direkte datterselskaber.

På trods af en stor forskel i størrelse og struktur på de firmaer, der repræsenterer Gulf i de forskellige lande, er de alle forbundet under det berømte og ikoniske Gulf logo og firmaets filosofi ”Quality – Endurance – Passion”, der er en fælles faktor for alle, der arbejder med Gulf.