Gulf Classic Oils

Er moderne motorolie det rette for din oldtimer?

For ejere af klassiske biler fra 1950’erne og frem til start-80’erne kan et stort olieforbrug godt give panderynker. Oplever du uventet stort slid på knastaksler, utætheder i motoren eller hyppig tilstopning af oliefilteret, kan forklaringen meget vel være zink eller mangel på samme, siger olieekspert.

Zn eller slet og ret zink. Ser man på komponenterne i henholdsvis moderne og klassiske motorolier, træder en forskel tydeligt frem. Nemlig det 30. grundstof i det periodiske system, zink. Hvor motorolier fra 50’erne, 60’erne og 70’erne havde et højt zinkindhold, er moderne olier nærmeste renset for zink. Og derfor kan du få problemer, hvis du anvender moderne olier i biler fra 1950-85.

»Som ejer af en klassisk bil bør du bruge en olie med et så højt indhold af zinkadditiv som muligt. Og det er naturligvis vigtigt, at du til en start er klar over, at der er stor forskel på moderne olier og de klassiske motorolier, der stadig findes på markedet«  udtaler Jakob Voltzmann, smøreolieekspert hos energiselskabet DCC Energi, der bl.a. står bag Shell servicestationerne i Danmark og er importør af Gulf smøremidler.

Symptomer på forkert olievalg

Zink-balladen starter med introduktionen af udstødningskatalysatorer i bilerne tilbage i 90’erne. For katalysatorer tåler ikke de zinkbaserede antislid-additiver, der typisk var i smøreolier dengang – også kendt som ZDTP-additiv, Zinc Dithiophosphate.

»Særligt de zinkbaserede additiver, som effektivt forebygger slid i klassiske motorer og forebygger belægninger og slam, har den bivirkning, at de kan ødelægge en katalysator. Men ikke nok med det. For med zink kommer også fosfor, som er ren gift for en katalysator. Derfor har olieselskaberne de seneste 20 år gradvist fortyndet ZDTP-additivet for at gøre deres smøreolier katalysatorvenlige« forklarer Jakob Voltzmann.

Resultatet er, at moderne smøreolier passer godt til nyere biler. Til gengæld er de dårlige, hvis du ejer en oldtimer. Blandt andet fordi zinkindholdet i olierne ikke er tilstrækkeligt højt til at beskytte en klassisk motor ordentligt.

Oplever du f.eks. stort slid, specielt på knastaksler, eller forøget olieforbrug. Og lækker motoren olie og skal du tit udskifte et tilstoppet oliefilteret, så bør du se nærmere på den smøreolie, du anvender. Jakob Voltzmann uddyber:

»I en klassisk bilmotor er der helt andre krav til olien end i moderne biler. Eksempelvis kan pakninger være lavet af kork, grafit eller sågar reb. Der findes også lavtryksoliesystemer, hvor et større areal skal smøres eller motorer med behov for ”splash”-smørring. Endelig er der typisk en større tolerance mellem de bevægelige dele. Så en oldtimers motordesign stiller andre krav til f.eks. oliens tykkelse (viskositeten) end en moderne bil gør«

Stigende efterspørgsel på klassiske motorolier

»Vi mærker klart, at entusiaster i stigende grad skifter til klassiske smøreolier for at være sikre på, at de får et produkt, der mere præcist matcher behovet i en klassisk motor. Min fornemmelse er, at den gennemsnitlige ejer af klassiske biler bliver mere og mere kræsen, når det gælder smøreolien. Og det er godt. For det er med til at holde de smukke biler velkørende og undgå komplicerede motorskader« siger han og tilføjer:

»Gulfs klassiske olier, som rigtig mange efterspørger, koster selvfølgelig lidt mere. Men for sjældne og dyre motorer er olien faktisk en billig forsikring, som mange gerne vil tegne«

Vil du vide, hvor du kan købe Gulf Classic, så kontakt os på 7010 2200 (hverdage 7-16.30).

Hvilken olie passer til din oldtimer?

Gulf Classic 30

Til før-1950 vintage- og veteranmotorer. En højkvalitet SAE 30 monograde motorolie, der også passer til de fleste typer af manuelle gearkasser. Velegnet til motorer med rulleleje krumtapaksler. Har gode lavtemperaturegenskaber (koldstarter) og forbedret olietryk ved høj driftstemperatur. Specielt formuleret med ekstra slidbeskyttende zink-additiver. Anvendes ofte til motorer uden oliefilter.

Gulf Classic 50

Til før-1950 performancebiler og før-1970 motorcykler. En høj kvalitet SAE 50 monograde motorolie med et lavt indhold af detergent-additiver med god ydeevne ved høje temperaturer. Effektiv støjdæmpning og et højt niveau af motorbeskyttelse. Specielt formuleret med ekstra slidbeskyttende zink-additiver. Anvendes ofte til motorer uden oliefilter.

Gulf Classic 20W-50

Til før-1980 biler og motorcykler. Konventionel SAE 20W-50 multigrade motorolie. God allround ydeevne. Udviklet med højkvalitets mineralolier og udvalgte additiver – herunder ekstra zinkadditiver (2400ppm). Ideel olie til ældre teknologi og klassiske bilmotorer. Anvendes ofte til motorer med oliefilter. Sikrer lavt olieforbrug og optimal beskyttelse i benzin- og dieselmotorer.

Olietips til dig med en oldtimer

Skift olien ofte. Gammel, beskidt og syrefyldt olie i sumpen kan forårsage svære korrosionsskader i motoren.

Hold dig fra billige olier. Køb olie fra kvalitetsmærker og altid en olie, der er udviklet til klassiske motorer.

Flush motoren ofte. Olieskift fjerner ikke altid belægning og slam, der kan samle sig i bøjninger, mm. Flush derfor gerne ofte uden filter. 

Vælg en tyk olie. Test olier af forskellig viskositet. En lidt tykkere olie kan forbedre smøreolietryk og reducere olieforbrug – f.eks. 20W-50 frem for 15W-40.

Vælg klassiske transmissionsolier. Transmissionen i mange klassikere passer skidt til de mere letflydende, moderne transmissionsolier og deres additiverne, som i værste fald kan skade transmissionen.

 

Gulf – klassiske olier fra et ikonisk brand

Det ikoniske lyseblå-orange Gulf-logo har i årtier prydet racerbiler ved klassiske racerløb, som f.eks. Le Mans. Og olieselskabets pallette af smøreolier rummer i dag en serie kaldet Gulf Classic. Olier, der er skræddersyet til at give den bedste beskyttelse og ydeevne i klassiske motorer.

Ud over zinkbaserede antislid-additiver indeholder de klassiske smøreolier også antioxidant-additiv, så olien ikke fortykkes ved høj belastning og tilstopper smørekanaler, filtre og stempelringe. Samtidig forebygger olierne korrosion og holder slid- og forureningspartikler opslæmmet med et dispergerende additiv. Og så har de et nøje afstemt flydepunkt ved lave temperaturer, så de smører optimalt ved koldstarter.